fredag 12. mars 2010

Hang man!

Utrolig nok har denne ukens største suksess uten tvil vært Hang Man på tavla med en gjeng fredagsslitne deltakere på norskkurs. Jeg har aldri vært noe stort fan av denne leken, men for folk som skal lære seg språket, er den kjempefin. Vi hadde tidligere på dagen vært på kjøkkenet og laget mat, lært mange navn på redskaper, sett noen supre woktriks (som jeg ikke tør tenke på å gjenta på mitt eget kjøkken) og spist godt. utfordring nummer to var å lære seg å sende elektronisk meldekort. Å bruke pc, lese NAV-norsk (en egen sjanger...) og klare å følge instruksjoner for å lage brukernavn og passord, er vanskelig når man er ustø i både pc-bruk og språk.
Derfor ble det viktig å gjøre noe postivt den siste timen. Jeg delte klassen i to lag som fikk poeng for hver bokstav de gjettet rett og to poeng når de klarte hele ordet. Det ble mye lek og latter samtidig som deltakerne måtte huske begreper fra ukas tema (som er mat). De måtte dessuten stave ordet riktig, fikk se det på tavla i sakte film og måtte øve på uttale av de norske bokstavene.
Dette kommer jeg til å gjenta og sannsynligvis legge inn som fast opplegg hver fredag i siste time. Jeg ser også for meg at den kan brukes til å leke inn andre begreper (øve ordklasser?) med umotiverte yrkesfagelever. Dessuten kan vanskelighetsgraden på stavingen og mestringen være et mål for hvor langt vi har kommet i løpet av kurset.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar