fredag 14. januar 2011

Levende tekst i vrkelighetsnære skrivesituasjoner.

Tankene om å få til noen virkelighetsnære skrivesitausjoner har surret og gått i bakhodet mens jeg har ligget begravd under en meterhøy bunke heldagsprøver og annet ymse som skal være klart til halvårsvurderingen. Fordi jeg ikke er noen ekspert på hvordan slik bakhodesurring foregår, tillater jeg meg en liten spekulasjon: Det sitter noen eller noe bak der, som er stand til å jobbe uavhengig av min bevisste tenking, en omsorgsfull luring som gjerne vil bli hørt. Det viste seg i hvert fall at da jeg stoppet opp, i all hast, før en dårlig planlagt time om sakprosa, hadde denne luringen planen klar. "Elevene skal få skrive et leserinnlegg om noe de brenner for, noe de er opptatte av, noe de mener er viktig i samfunnet. De som ikke har en slik sak skal ikke føle at de kommer til kort, for målet er å finne sin egen penn. De skal få noen oppgaver å velge mellom om de trenger det, og vi tar en innledende diskusjon i klassen på noen av disse temaene slik at de er litt i gang med å tenke. De skal ikke skrive til meg, men til et virkelig publikum" Som sagt så gjort.
 Oppgave sakprosa:

-         Er du medlem av en ungdomsorganisasjon eller annen organisasjon? Er det en sak du brenner for, noe du synes er urettferdig, noe som engasjerer deg? Har du lest noe i avisa, sett noe i nyhetene, eller opplevd noe du vil si noe om?

Skriv et leserinnlegg om en sak som du velger selv og send den til Adresseavisa eller en annen avis du leser eller mener saken er relevant for.Lever en kopi i Fronter etter at du har sendt inn leserinnlegget og senest 24.januar.


 Da er det bare å håpe at Adresseavisa trykker en, eller flere, av tekstene i løpet av denne og neste uke. Takk til bakhodet.


3 kommentarer:

  1. Hallo! Dette var jo musikk i mine ører..:)Stilig!.. Jeg skal jobbe litt med slike realistiske,autentiske kontekster på samliga i februar. Og da kan du få si noen ord?

    SvarSlett
  2. Innen da vet jeg jo litt mer om hvordan det fungerte og kan kanskje si litt, helt uofisielt om hvordan vi opplevde dette. Så får jeg prøve å komme på flere, litt mer interessante situasjoner etter hvert.

    SvarSlett
  3. Kult opplegg :) Ville vært interessant å høre mer om dette, ja. Kikket etter elevtekster på nettutgaven til Adresseavisa, men...

    Gjorde noe lignende med en yrkesfagsklasse for 3-4 år siden, men ga samtidig mulighet til å publisere på nettsider de selv fulgte, f.eks. nettside hvor man diskuterer film eller spill. Noen av elevene fikk da tilbakemelding fra autentiske andre lesere. Av dette ble noen elever mer oppmerksomme på betydningen av presist og korrekt språk, for å kunne bli tatt mest mulig på alvor av andre lesere. Dette møtet med virkelighetens skriftlige verden ga enkelte ganger mindre polerte tilbakemeldinger på elevtekstens innhold, form og språk enn det en norsklærer kanskje gjør. Det siste momentet kan muligens være verdt å drøfte med elevene før de skriver og publiserer?

    SvarSlett