torsdag 7. april 2011

Metatekst

Noen ganger hender det at jeg vil vite mer om en tekst enn det jeg får ut av å lese selve teksten. Noen ganger vil det være til hjelp for tilbakemeldingen å vite hva eleven selv har tenkt da hun skrev teksten. Noen ganger kan det også være greit å vite om elevene finner oppgavene overkomelige, forståelige osv.

På forrige skrivedag, tok jeg derfor i bruk metatekst i skriveprosessen. Det var valgfritt for elevene å skrive denne teksten, men de hadde i hvert fall muligheten til å si noe mer enn selve oppgavebesvarelsen. Nå er jeg så smått ferdig med vurderingen av bunkene og jeg synes da slett ikke dette var en dårlig idé. - Den kom for øvrig fra Per Christian Hestbek.

Elevene fikk en oppfordring i oppgavesettet de fkk utdelt om å skrive noe mer om teksten sin, si hva de tenkte om den, arbiedsprossessen, hvordan de løste den e.l. Mange valgte å skrive en slik tekst. Et par linjer de ville ha formidlet.
For min lesning og forståelse av elevens synspunkt, har det vært gull verdt. Det endrer ikke karakteren i denne omgang, men jeg tror fullt og fast på at tilbakemeldingen blir mer poengtert. - Det må vel nesten elevene svare på selv.

2 kommentarer:

  1. En god idé dere fikk av Per Christian der. Og sikkert ikke dumt å gjøre det frivillig. Da skjønner eleven at dette er et tilbud - og han/hun må selv vurdere om en slik metatekst er noe hun kan ha nytte av.

    Hildegunn

    SvarSlett
  2. Forskjellen på ingenting og litt er enorm, tror jeg det var Torlaug Løkensgaard Hoel som sa, på en god forelesning om skriving. Når man har fått ned noen ord på skjermen/papiret, så har jeg et inntrykk av at det går et skille i en klasse mellom de elevene som kan distansere seg fra en tekst, spesielt sin egen, og kan formulere noe om teksten, det vil si et metaperspektiv. De elevene som ennå ikke kan dette blir på et vis "værende inne i teksten" og kan ikke formulere noe om teksten. Dermed er det også vanskelig for dem å endre teksten, dermed stagnerer de i sin utvikling, og blir mindre motiverte osv. Elevene som mangler metaperspektivet på en tekst, også sin egen, besitter ikke spørsmål eler mulige svar til en tekst, de mangler språket. Også når det gjelder metaperspektivet er "forskjellen på ingenting og litt enorm", fordi denne forskjellen kan bety forskjellen på utvikling eller stagnasjon. Lenge leve metatekst.

    SvarSlett