tirsdag 7. september 2010

De første to ukene i ny jobb, har gått med til å finne fram, finne ut av og bli kjent. Allikevel synes jeg at skoleåret er godt i gang og at ting i klasserommet falt på plass ganske fort. Med en artikkel i Adresseavisa om skolestart friskt i minne og masse teori om klasseledelse i lomma, gikk jeg friskt ut og startet rett på: "God dag, mitt navn er Marte, jeg er norsklærer og i år skal vi jobbe med:" - Ja, faktisk ble det sånn. Rett på sak, som min fornavnsøster Svenkerud, var det "ittno knussel".
Jeg har en 2. klasse studiespesialiserende, en 1. klasse musikk og dans og en 2.klasse media og kommunikasjon. Festlige gjenger med hvert sitt særpreg, hver sin stemning, hver sine innfallsvinkler og hver sine interesser.
2.klasse st  har startet med et gruppearbeid fordi klassen er satt sammen på ny og mange har vært på utveksling. De jobber sammen om en presentasjon av et emne fra middelalderen. Dette fallt elegant sammen med at de skal på byvandring, besøk i Erkebispegården og omvisning i nasjonalhelligdommen her i Trondheim på aktvitetsdagen midt i middelalderplanen i norsk.
2.klasse mk har starte med filmanmeldelser og etterhvert filmanalyse. Vi starter på hjemmebane, får i gang skrivelysten, kommer i siget, og fortsetter videre inn i norksfagets gjemmer.
1.klasse har begynt med sjangerlære, og utradisjonelt nok, gir jeg dramatikken mye oppmerksomhet. Både i dans, drama, norsk og engelsk er vi innom emnet nå i begynnelsen. Elevene jobber med dramasjangre, teaterpolitikk og norsk dramatikk. Målet er å skape en helhet, lette byrden ved å konsentrere temaet, bli bedre kjent og ristes godt sammen i begynnelsen - og starte motiverende. - Ikke overraskende er det også planer om en teatertur for å se Romeo og Julie på Trøndelag Teater.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar