torsdag 14. oktober 2010

Gå ut og gjør alle folkeslag til mine...

Neida, jeg har ikke begynt å undervise i relegion! Det ville i tilfelle bli ymse. Jeg holder meg til mitt. Det er fortsatt norsk, men med en klar nyfrelst stemning. Før dette blir virkelig intenst vil jeg avlsutte sammenligningen med relegionen der og lande trygt i det pragmatiske landskapet.
Jeg har vært på en kjempegod forelsening på FPPU-samling denne uka. En sånn samling som slår på lyset på en annen måte... Eller kanskje bytter lyspæra fra 30 til 60 watt sånn at du ser det ytterst i krokene som du ikke la merke til tidlgere og som var akkurat de puslespillbrikkene du trengte for å få hele bildet på plass. Henning Fjørtoft hadde nemlig en fantastisk forelesning, hans første som lærerutdanner ved Ntnu(!), om vurdering for læring, formativ vurdering og rubrikkvurdering. Altså: Hvordan GJØR man egentlig dette med kriterierbasert undervisning og hvordan sørger man for at det er læring som forgår også når man skal vurdere den.
Han startet forelesningen med å spørre oss i salen om å lage målbare kriterier for hva som gjør en forelesning om vurdering fremragende. Kriteriene vi lagde spiller ingen rolle her, jeg har nemlig to nye:
1. Boka du har skrevet om temaet er utsolgt i bokhandelen ti minutter etter.
2. En norkslærer ved en av byens videregående skoler, går inn i klasserommet dagen etter og spør om ikke elevene kunne tenke seg å få vurdert læringen sin på en annen måte enn prøven som egentlig var satt opp på planen.


Bildet er lånt fra Flickr.

Ved hjelp av elevmedvirkning har denne nyfrelste, dog famlende, norsklærer stablet på bena et opplegg som forhåpentligvis skal vise for både elev og lærer hva de faktisk har klart å lære seg de siste ukene om språklige virkemidler og hva vi skal jobbe videre med resten av året.

4 kommentarer:

  1. Håper denne Henning Fjørtoft leser bloggen din, Marte, for makan til repsons! Stas! Herlig med engasjerte lærere!!! Fra Ingeborg søskenbarn

    SvarSlett
  2. Ja, det skulle man nesten håpe slik at han fortsetter med like stor entusiasme, men det tror jeg nok han gjør uansett. Det var ikke JEG som kjøpte alle bøkene hans, altså - jeg fikk ikke tak i en eneste en, jeg.

    SvarSlett
  3. Jeg leser de lærerbloggene jeg kommer over, og synes det er veldig hyggelig å få så fin respons på det jeg gjør. Tusen takk, og lykke til!

    SvarSlett
  4. Nevnte forelesning og boka du referer til ("Effektiv planlegging og vurdering") har gitt min vurderingspraksis en retning. Har prøvd ut noe derfra i forbindelse med FoU: Sjekkliste, kriterier utarbeidet av elevene, hverandrevurdering underveis i prossessen. Aksjonering er nettopp overstått, og førsteinntrykket er at dette virker bedre enn noe annet jeg har prøvd av veiledning (for denne vurderingen er jo dèt) det siste tiåret.

    Amen.

    SvarSlett