søndag 24. oktober 2010

Fou-prosjekt om muntlig vurdering.

Da er endelig prosjektskissen vår levert og vi har problemformuleringen klar. Den handler om formativ vurdering av muntlig norsk. Det var flere som valgte muntlig norsk som nedslagsfelt i didaktikkgruppa vår. Det ble også stilt spørsmål om hvorfor. Det er kanskje ikke så rart. Det er et slikt felt man føler at man ikke får dokumentert godt nok, man kanskje ikke har nok utdanning og trening i selv, det har en helt egen karakter i slutten av året og det virker litt ullent.
Fra egne skoledager var det de som var aktive i timen og rakk opp hånda som fikk god muntlig karakter. Hva vi lærte av det, vet jeg ikke. Selv rakk jeg ikke opp handa i en forsamling igjen før jeg begynte på PPU, og da var det fordi jeg ble lei av at ingen noen gang rakk opp hånda når det ble stilt spørsmål.
Hva muntlig vurdering går ut på, har vi jo gode føringer på i kompetansemålene og læreplaner, men allikevel, er det ikke bare-bare å gjøre dette fruktbart, gjennomført og lærerikt.
Nå håper både LillianMagnus og jeg at vi skal klare å sette et positivt og konstruktivt lys på vurderingspraksis i norsk muntlig.

3 kommentarer:

  1. Ja, nå forskes det for fullt. Det blir spennende å se hva vi får ut av FOU-prosjektene!

    SvarSlett
  2. Skal selv være med å vurdere muntlighet i FOU- prosjeket, noe som blir veldig spennende. Det er kjempebra at det er satt fokus på dette nå, fordi dagens samfunn krever dette mer og mer. Jeg gleder meg til denne forskningen, og hva som kommer ut av den. Lykke til!

    SvarSlett