mandag 13. september 2010

Vurdering for læring - lightvariant.

Overskriften antyder noe om vurdering for læring. Det ser ut til å gå igjen i min hverdag for tiden. Jeg omgir meg med flere ting jeg gjerne skulle ha fått til fullt og helt  - ikke stykkevis og delt, men tenker at noe er bedre enn ingenting og lister meg langsomt inn i det.
Jeg er i ferd med å utføre et stykke baklengsplanlegging og dra det i land. Man kan si mye om det. Det er krevende, men det er alt som gir et skikkelig resultat. Det er mangslungent, men man kan tillate seg  å ta det litt stegvis. Det er spennende! - Og på mange måter arbiedsbesparende, fordi det er planlegging over tid og man dermed ikke skal finne opp kruttet hver uke, men bare fordele kruttet utover en måndes tid når det først er funnet opp.
Så kan man gjerne hevde at å få elevene til å jobbe i grupper mot et felles mål som er en presentasjon og en muntlig vurdering ikke er å finne opp kruttet. Jeg skal til og med være enig i det. Det er jo rett og slett ikke særlig mye smell i en slik hverdag. Men det går gjevnt og trutt oppover, det fungerer og det kan tillegges massevis av gode, personlige og klassetilpassede vrier.
Dagens oppgave har vært å jobbe i grupper mot en problemstilling på kjent stoff fra middelalderen, finne det temaet gruppa helst vil jobbe med, lage en disposisjon og viktigst av alt: Samarbeide med læreren om å finne de gode vurderingskriteriene for oppgaven.
Elevene har nå vært med på å forme hvilken vei dette prosjektet skal ta, med et blikk på læreplanmålet. De har funnet kjempespennenge problemstillinger og har laget gode disposisjoner. Nå må jeg lose dem i havn og hjelpe dem å holde kursen mot målet - og glede meg litt til å se resultatet!

2 kommentarer:

  1. Elevmedvirkning på høyt plan:-)
    Du er dyktig, Marte:-)

    SvarSlett
  2. Dette er spennende oppgaver som ligner på hva vi gjør med den muntlige dimensjon. Elevene får være med å sette kriterier før fremføringer. Lykke til med resultatet:)

    SvarSlett