tirsdag 7. september 2010

Forskning og utvilking.

Jeg er blitt en miniforsker. I regi av FPPU skal jeg miniforske på egen praksis. Målet er å kunne utvikle meg resten av yrkeslivet. Jeg skal forske sammen med andre, i samarbeidsgrupper, og vi skal hjelpe hverandre til å ligge pent under lupen slik at vi sammen kan lære noen gode strategier.
Det er litt skummelt å vise seg frem slik og jeg kjenner et snikende behov for en maske. På den annen side, er jeg allerede godt i gang i form av  denne bloggen, og kjenner mer på følelsen av å legge fra meg selvhøytidelighet og stille meg åpen for konstruktiv kritikk. - Jeg skal altså være min egen, og gruppas, elev. Det er en viktig øvelse i ydmykhet, innlevelse og selvkritikk, samtidig som det bidrar helt konkret til resten av mine arbeidshverdager og viften av kunnskap jeg bør og må besitte for å gjøre en best mulig jobb i fremtidens skole.
FOU-prosjektet skal ha det overgripende emnet Vurdering for læring. Tanken er enkel: Vurderingen skal ikke bare vise sluttresultatet av elevens arbeid med å tilegne seg kunnskap, men være et redskap til videre læring. Det jeg som lærer gjør i vurderingen skal altså telle som noe helt annet enn en dom over utført arbeid, det skal føre tilføre videre og pågående arbeid noe som gir bedre læring.
Jeg prøver å få i gang en gruppe sammen med noen andre slik at vi kan følge opp på Lillian sitt innspill på forrige Fppu-samling og se på vurderingspraksis i muntlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar